söndag 11 december 2016

Choklad Blommor !!!


Hej hej. Jag satt och funderade på hur man kan ge bort choklad på ett lite roligare sätt än att bara ge asken. Då kom jag fram till att man brukar även ge blommor, så varför inte slå ihop dessa två med blommor och choklad i ett. Det blev en mycket uppskattad gåva och det var roligt att göra dem. 

Många har frågat hur jag gjort blommorna så därför har jag gjort en tutorial här på hur jag gjorde mina choklad blommor ifall att du skulle vilja göra dina egna. Jag har försökt att fotografera och förklara tydligt, men om det är någonting som du funderar över är det bara att fråga. Då kör vi igång. 


Jag tycker chokladen Ferrero Rocher är lite sådär lyxigt god men asken är lite tråkig till det fina guld pappret. Men den här chokladen passar perfekt till att göra dina choklad blommor. Pinnarna eller de blivande stjälkarna har jag plockat ute i skogen för att ge ett naturligt intryck till mina blommor. Asken innehöll 16 stycken choklad praliner därför fick det bli 16 blommor. Men du väljer själv hur många du vill göra. 


Vi ska börja med att göra stjälk fästet där vi sedan ska limma fast chokladen. Mät ut 16 st rektanglar i brunt cardstock papper. Det räcker om rektanglarna mäter ungefär 1 1/2 inch breda och 1 inch på kortsidan. När du klippt ut rektanglarna som på bilden ovanför, klipper du skåror som är 1/4 inch. 

Sedan limmar du där jag markerat och trillar runt cardstocken runt toppen på pinnen. Medan limmet torkar kan du fästa en klädnypa som håller cardstocken på plats. Gör nu likadant med alla dina 16 stjälkar. 


Efter några stycken stjälkar kan de börja spreta åt alla möjliga håll så för att enkelt hålla alla på plats kan du förvara dem i en vas. På det sättet blir det mycket lättare att göra dina choklad blommor. 


Medan limmet torkar på stjälkarna ska vi klippa ut blommorna. Vi göra själva kronbladen till din blomma och även bladen. Jag har valt dessa mallar att använda mig av. Blad mallen mäter 4 inch i omkrets och även blom mallen.  Mallarna har jag haft i flera år men om du söker runt på nätet finns en hel uppsjö av mallar eller kanske kan du rita dina egna. 

Du kommer att klippa sönder blomman till 6 stycken små kronblad, som bilden visar här ovanför. Eftersom det bara går att limma fast kronbladen ett och ett. Därför kan du rita ett eget kronblad om du vill. Mina kronblad är 1 inch breda och 1 3/4 inch långa. 


 Jag gjorde mina choklad blommor under hösten och ville därför ha lite höstfärger. Därför valde jag cardstock papper i senapsgult, orange och rost färgat till kronbladen och en mörkbrun cardstock till mina blad. Kom ihåg att du ska klippa isär blomman till enskilda kronblad som jag gjort i rutan ovanför på bilden. Därför kan du använda till exempel små överblivna bitar av cardstock som du kanske har i dina gömmor. 

Jag vet inte exakt hur många kronblad det blev till mina blommor men jag slutade räkna vid 300 stycken enskilda kronblad. Det ska vara 3 stycken blad i alla fall, i brun cardstock på varje blomma så det blir 48 stycken blad. Om du inte orkar räkna ut 48 stycken, kan du klippa ut en hel drös vill säga. 

Sedan gjorde jag 8 stycken kronblad på varje lager på en blomma. Men du väljer själv hur tjock och hur många lager med kronblad du vill ha på din blomma. Det är nog ditt tålamod som kanske blir den avgörande faktorn där :) 


Nu har dina stjälkar torkat och ser ut ungefär såhär som bilden ovanför. Nu ska vi limma fast chokladen och du kan limma som bilden visar här nedanför. Du kanske undrar över flikarna under och de kommer bra till hands att limma fast kronbladen på senare. 


Limma nu fast en choklad pralin på varje stjälk. 



Medan chokladen torkar fast ordentligt ska vi måla våra blommor lite grann för att få en skimrande fin finish på dem. Du väljer själv om du vill klippa isär alla blommor nu eller senare. Jag klippte isär mina senare, men det var bara för att jag inte visste då när jag fotade att jag bara kunde limma fast ett kronblad i taget. 

Jag har använt mitt finger bara och målat lite Inka Gold Old Silver ovanpå alla blommor. Inte på bladen dock, bara blommorna.


Det är några stycken ja :) När blommorna torkat är det dags att du klipper isär alla kronbladen till ett och ett, om du inte redan gjort det vill säga. 



Här ser du alla choklad pinnar som är redo att få sina blomblad. Men innan vi fäster dem har jag chalkat alla kanter på kronbladen med Distress Ink - Walnut Stain. Det ger en finare och mera naturlig finish till dina blommor. 


För att din blomma ska se så naturlig ut som möjligt kan du använda dina fingrar att böja bladen. Håll bara ett stadigt grepp med ena handen och dra med din andra tumme och pekfinger i en rund båge kring bladet. Då ser det ut som bilden nedanför. Jag klippte isär dessa två kronblad du ser på bilden efter detta foto när jag skulle börja limma fast dem.



Nu ska du limma fast alla blommans kronblad ett och ett. Du böjer en liten flärp i kanten på kronbladet, limmar där och trycker fast det mot chokladen. Allt eftersom börjar du få allt fler blad på dina blommor. Jag limmade två blad åt gången på varje blomma och gick så laget runt tills dess jag var nöjd. 

Jag gjorde fyra lager kronblad på varje blomma, varav jag slutade räkna mina kronblad efter 300 stycken :) Men om du vill veta exakta kronblad summan blir det 8 kronblad på varje lager och blomma, och 4 lager kronblad på varje blomma = 512 kronblad. 



Så här ser blommorna ut när du limmat fast alla kronblad. Då har vi bara bladen kvar. Jag limmade fast 3 blad på varje blomma. För att få så levande blad som möjligt böjde jag dem åt alla möjliga håll innan jag limmade fast dem.




Då var du klar med din blombukett och det blev en uppskattad gåva. Tyvärr tycker alla som sett choklad blommorna att de är för fina blommor för att förstöra dem och äta upp dem. Så min plan gick lite i bakslag kan man säga men det är väl tanken som räknas. :) 
Skicka gärna en bild i kommentarerna på hur din blomma blev, det skulle vara roligt att se dem. 

Kram Anneli 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...