onsdag 23 oktober 2013

Ett Sätt Att Göra Mini Rosor!


Hej :) jag får ofta frågan hur jag gör mina blommor och sanningen är att jag har lite olika sätt att få ihop dom på. Men nu ska jag försöka beskriva ett av dom som jag lärde mig själv att göra mina blommor på. Numera går jag inte igenom alla olika steg utan går direkt från bild 1 till färdig blomma. Men jag vet att i början kändes det tryckt att ha lite olika steg innan jag lärt mig ordentligt. 

Här är bilder på färdiga mini blommor i lila och brunt. 


Då börjar vi !!!

Steg 1: Jag har stansat ut mina blommor i önskvärd färg. Stansen jag använder mig av är ca 1,5 cm i omkrets på blomman och kommer från Ek Success - Retro heter den. 

Till större blommor använder jag stansen från Ek Success - 2,5 cm i omkrets. 

Jag använder mig mest av kaffefilter som jag sedan färgar i färgen jag vill ha, men det går lika bra att använda vilket papper du än vill använda, spillbitar är bra till detta. 


Steg 2: Du kan börja med att limma ihop två stycken blommor tillsammans omlott. 


Steg 3: Ta sedan en blomma och tryck upp kanterna som på bilden nedanför.


  Steg 4: Ta sedan blomman du tryckt upp och limma fast den omlott på blommorna. (Jag gör alltid flera blommor samtidigt för då hinner limmet torka litegrann och blomman blir lättare att hantera). 



Steg 5: Ta sedan en blomma från bilden ovanför och tryck upp alla blomblad så att blomman ser ut som bilden här nedan till vänster. 


 Steg 6: Ta sedan ytterligare ett annat blomblad och tryck upp kanterna och tvinna det mellan tummen och pekfingret tills det ser ut som bilden här ovanför till höger, det blir mitten av blomman.  

Steg 7: Sedan limmar du ihop de båda blommorna här på bilden ovanför. Börja med det tvinnade blombladet och limma det i den större blomman. Sedan bygger du bara upp din blomma tills dess du fått den så tjock du vill ha den. 


Steg 8: Här ovanför till vänster ser ni färdiga blommor, och till höger har jag stansat ut några gröna blommor att limma fast under blomman så jag får blad. 

Hoppas ni förstår min förklaring någorlunda och annars är det bara fråga. Svårt att beskriva skriftligt det är lättare att visa hur man gör :))

Som sagt detta är ett av sätten jag gjorde i början, men man hittar fort sitt eget sätt på vad som fungerar bäst. Lycka till med era blommor! 
Kram Anneli

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...